|
| Att nå kunskap om havet
Ordna och förstå
Det är spännande, intressant och
härligt att besöka
havet. Man kan uppleva mycket och skaffa sig många givande erfarenheter,
utan att kunna namnge det man ser, eller förstå hur det fungerar.
Men om man kan gruppera och sätta namn
på det man ser så är det lättare att jämföra
sina iakttagelser mellan olika tillfällen. Man kan då också
lättare dela med
sig av iakttagelserna, och ta del av andras. Därför har man
nytta av att kunna namnge och identifiera de organismer, mönster och
fenomen som man träffar på. Om man dessutom kan förstå
hur det som man iakttagit har uppkommit, och hur det fungerar, så
blir det hela ännu mer intressant och användbart.
Vetenskapliga undersökningar innehåller flera delar som hör ihop logiskt
Vad är det då som krävs för
att man skall förstå hur organismer fungerar och hur de samverkar
med omgivningen? Jo, man måste göra vetenskapliga undersökningar.
Många tror att man gör vetenskapliga undersökningar när
man iakttar, mäter och samlar in data. Men i en vetenskaplig undersökning
är detta bara en del av arbetet. Fler delar måste ingå,
och de måste hänga ihop logiskt (följdriktigt). Man kan
inte bara samla in och sammanställa en massa data, och sedan gissa
vad de betyder.
I ett eget fönster får du upp en figur som visar
vilka delar som bör ingå
i en vetenskaplig undersökning.
| Sida 1 av 13 |
|
|